«الملحمه فی العصر العباسی الأول و الثانی»

پایان نامه
چکیده

خلاصه الرساله باللغه الفارسیه در هیج زمانی شکوه شعر عربی به پایه ی عصر عباسی نرسیده است . در آن دوران ، شعر عربی- آیینه ی تمدن و فرهنگ اسلام و مظهر اعجاز کلام و مآثر عرب و مبلغ قدرت خلافت - ادبیات و ذوق و حکمت وحماسه و عرفان همه ی ملل مسلمان را در خود جذب و ذوب کرد و سرمشق شعر اسلامی در هر کشور و زبانی شد . ولی آنچنانکه در قسمت های مختلف این کار پ‍‍ژوهشی دیدیم ، عصر عباسی که دوران طولانی بیش از 500 سال را طی نموده ، سرشار از تحولات ودگرگونی های زیادی بوده است . تغییراتی در زمینه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، که با وجود این تحولات طبیعتاً ادبیات این عصر هم دستخوش تغییراتی گشته است . که یکی از علل آن کشمکش های قبیله ای و جنگ های پی در پی برای گسترش مرزها بود که باعث شد شاعران شعرهای حماسی بسرایند و حماسه های قهرمانان و پهلوانان خود را در اشعارشان به تصویر بکشند . ملحـمه یکی از مضـامین شـعری در ادبیـات عرب می باشد که شاعر در آن به فتوحات ، جنگ ها و توصـیف صحنه های حماسـی از شـجاعت ها و شمشیرها و نیزه ها و اسب ها و قتل ها می پردازد ، و بسیاری از شاعران توانای عصر عباسی به این مضمون پرداخته اند ، و أشعار حماسی سرودند أشعاری که بر قطعات و قصائدی اطلاق می شود که بیشتر بر بیان مفاخر قبیله و فرد و ذکر شاعر از پهلوانی های خود در میدان جنگ و فرار از تنگناها و افتادن در مهالک و چیره دستی در انتقام یا غارت و چپاول دلالت دارد . در ادبیات عرب حماسه بدان معنی که در ادبیات فارسی می یابیم وجود نداشت ، زیرا شرایط و وسایل ایجاد حماسه ملی و طبیعی در میان قوم عرب نبود و از عصر جاهلی تا عهد اسلامی بیشتر حماسه ها مفاخرت بر یکدیگر بودند . ملحمه از کلمه [لَحَمَ] گرفته شده ، به معنی کشتارگاه ، سلاخ خانه ، جنگ خونین و کشت و کشتار و یا جنگ نامه و جمع آن ملاحم است . مانند ملحمه الصمود : حماسه مقاومت و حماسه پایداری ، و یا الملحمه الحسینیه : حماسه عاشورا . و از ملحمه های مشهور می توان به ملحمه گلگامش ، ملحمه شاهنامه فردوسی ، ملحمه هندی مهابهاراتا و . . . اشاره نمود . ذبیح اله صفا در تعریف حماسه می نویسد : « حماسه در اصطلاح شعری است داستانی با ویژگی های قهرمانی و رنگ قومی و بومی و ملی که حوادث غیر عادی در آن جریان دارد . یا نوعی از اشعار وصفی است که مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگی و افتخارات و مظاهر گوناگون ، زندگی قوم یا فردی را در بر می گیرد . » از مشهور ترین حماسه ها در ادبیات عرب می توان به حماسه کبری ، حماسه صغری ، حماسه ابو تمام ، حماسه بحتری ، و . . . اشاره نمود . و از حماسه سرایان مشهور عصر عباسی اول و دوم می توان از بشار بن برد ، ابو تمام و بحتری نام برد . در این عصر در جریان جنگ های مختلف ، از جمله جنگ های صلیبی و دریایی که بین مسلمانان و رومی ها و صلیبی ها و . . . رخ داد ، حماسه هایی خلق شد که بعضی از آن ها بصورت اشعار حماسی بیان گردید و به تصویر کشیده شد . از جمله « فتح عموریه» در زمان خلافت معتصم بود که به شکست رومی ها انجامید و ابوتمام در فتح عموریه قصیده ای طولانی به صورت ملحمه ای نظامی سرود . معتصم برخلاف گفته منجمان قلعه این شهر را از هم فرو پاشید و فتح کرد ، ابو تمام در مطلع قصیده اش چنین سروده است : ألسیفُ أصدَقُ أنباءَ مِنَ الکُتُب فی حَدّهِ الَحدُّ بینَ الجِدِّ و اللعَب نمونه دیگر حماسه در این عصر ، وصف ایوان کسری در اشعار حماسی بحتری است . اشعار حماسی شاعران کم کم به سمت و سوی مدح و رثا و . . . گرایش پیدا کرد بطوریکه مضامین حماسی را باید گاه در لابه لای اشعار مدح یا رثاء شاعران جستجو نمود . مانند حماسه عاشورا که شاعران در اشعار مرثیه ها ، حماسه سید الشهداء و کربلا را به تصویر کشیده اند . حماسه ای که در سال دهم محرم الحرام در زمین تفتیده کربلا رخ داد ، و با تاریخ تشیع درآمیخت و چهره ای نو به آن داد . بی گمان پایداری و ماندگاری شیعه ، وامدار آن شد . زیباتر این که تشیع پس از رویداد عاشورا با خون شیعه آمیخت و در ژرفای جانهاشان جوشش زد و اعتقادی راسخ در درونشان پدید آورد . نهضت هایی چون توابین ، مردم مدینه ، مختار و . . . از شعله عاشورا پرتو گرفتند و در ترکیب خون و پیام آن مجال حضور یافتند و در صحنه جهاد شعار (یا لثارات الحسین) را با خروش سر دادند . و بی کسی و گرفتار آمدن حسین (ع) و یاران در جنگ با دشمن بی رحم و سنگدل و خون آشام مهرها و احساس ها را برمی انگیخت . اما حکومت عباسی به واقعه کربلا و احساسات مذهبی مردم و شاعران وفادار نبود و وفادار هم باقی نماند و عاشورا و پادشاهی در دو جبهه رویاروی قرار گرفتند . در این روزگار بود که کربلا حج اصغر شد و عرفان آن صحرای بی نام و نشان ، مرد و زن در جوّ بیم و هراس ، در احرام خون بودند . و دیگر شعر شاعران رنگی از مدح نداشت ، بلکه رنگی از حماسه و خون داشت . دسـتگاه حاکم در برابر شعر مذهبی و عاشورایی واقعـی واکنش نشــان می داد . به همین سبب بود که شاعر شیعـی معروف دعبل خزاعـی چهل سـال دار خویش بر دوش می کشید . به هرحال در این عصر رثای حسینی در قالب شعر حماسی _ آیینی عاشورایی در اشعار شـاعران بزرگ و نام آور بروز و ظهـور می کنـد . از چکامـه ســرایان ایـن دوره ســید حمیری (م 179ه . ق) است ، شیرین سخن ترین و بی باک ترین شاعر شیعی ، که زندگی را پس از شهادت امام حسین (ع) تلخ و خالی از هرگونه لذت می یابد . و چه زیبا گفته است : «و ما لذّ عیش بعد رضّک بالجیاد الأعوجیه» زندگی پس از در هم کوبیده شدن [پیکر به خاک وخون تپیده تو] در زیرپای اسبان اعوجی (با کجی و انحراف پا) هیچ لذتی ندارد . و دعبل خزاعی این شاعر شهید شیعه ، حادثه عاشورا را عنصر اصلی شعر حماسی می سازد و قصیده تائیه اش (مدارس آیات) را چنین می سراید : مدارسُ آیاتٍ خَلتْ مِنْ تلاوهٍ ومنزلُ الوحی مقفـر العرصـاتِ مدارس آیات الهی از تلاوت کننده خالی گشته و جایگاه وحی الهی به دیار خشک و تهی بدل شده است . از دیگرشاعران شیعی حماسه سرا در عصر عباسی می توان به دیک الجن ، نمری ، صنوبری ، کشاجم و . . . اشاره نمود . آن چنان که در اشعار حماسی دیده می شود الفاظ و عبارات ملحمه از روانی و انسجام خاصی برخوردار است و صنایع بدیعی گاه به شکل تصنع و تکلف در اشعار و وزن و قافیه آنها وجود دارد . در آثار شاعران صنایع شعری زیادی مانند طباق ، جناس ، تصویر ، مشاکله و . . . به کار برده شده است . در پایان می توان گفت شعر حماسی تنها به جنگ مربوط نیست بلکه قبل از هر چیز به شخصیت شاعر بستگی دارد . شاعری که دارای شخصیت حماسی است می تواند حماسه بسراید هر چند که موضوع شعر او رثاء یا مدح و . . . باشد .

منابع مشابه

النقد الادبی فی العصر العباسی

کان العهد العباسی عهد عظمة الثقافة والحضارة الإسلامیة وازدهارهما حیث تم التصنیف فی مختلف العلوم المتداولة فی ذاک العهد وتمهدت أرضیة خصبة للعلم والأدب، وفی هذا الخضم  اختص الأدب بسهم وافر من الاهتمام وترکت حرکة الترجمة تأثیرا غیر قابل للإنکار علی مجمل نشاط النقد الأدبی أسفر عنه تغییر نظریات نقاد الأدب إلی العالم الخارجی تغییرا جذریا یختلف عن سابقه من العهود، وفی هذا العهد سعی النقد الأدبی لیکون ...

متن کامل

الحیاه الاءجتماعیه فی شعر العصر العباسی

لصفحات:163 بعد انتقال الخلافه إلی بنی العباس عم الرسول محمد صلی الله علیه وآله و سلم , صار مرکز الخلافه فی بغداد . و لما کان الفرس من أکبر المساندین لبنی العباس فی انقلابهم , کانت لهم مکانه کبیره عند الخلفاء . الهدف من هذا البحث هوالوصول الی فهم حقیقه وهی إندماج العباسیینفی الثقافات الأخری من الشعوب المستعربه و خاصهً الفارسیه. أخذ العباسیون الکثیر من عاداتهم کإستخدام الملابس فی المراسیم الخاصه...

15 صفحه اول

دراسه الهجاء السیاسی فی شعر شعراء الشیعه فی العصر العباسی الأول(السید الحمیری، دعبل الخزاعی، دیک الجن نموذجاً)

چکیده پژوهش زیر با عنوان "بررسی هجو سیاسی در شعر شعرای شیعه در دوره عباسی اول با محوریت دعبل خزاعی، سید حمیری ودیک الجن" به بررسی هجو سیاسی در شعر شیعه در محدوده زمانی دهه سوم قرن دوم تا دهه سوم قرن سوم پرداخته است. شعرای مذکور از پیشگامان هجو سیاسی در دوره عباسی اول به شمار می آیند. این پژوهش روی چهار محور اساسی زیر تاکید دارد: 1ـ جمع آوری اشعار مرتبط با هجو سیاسی از دیوانهای این سه شاعر. ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023